BACALAUREATUL OLIMPICILOR (27 mai 2019) – PROBA DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
on May 29th, 2019 at 14:04Ministerul Educaţiei NaţionaleCentrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Probă scrisă – Limba şi literatura română
Varianta 8
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologicăFiliera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
Timpul de lucru efectiv este de trei ore.
SUBIECTUL I (50 de puncte)
Citeşte următorul fragment:
Privirea lui albastră s-a oprit asupra ei. Fata se simțea parcă la capătul unei ascensiuni în care a rătăcit, a bâjbâit, în întuneric și frig, în care parcă mai mult a coborât decât a urcat. Totul i-a fost potrivnic. Negură, burniță, furtună și ploaie. Deodată un petic de cer senin: privirea lui Liviu Rebreanu.
În această lumină albăstrie, părul lui părea de argint. Vocea lui caldă și gravă:
— Da, e o carte! Ai scris cu sinceritate, ai scris cu răbdare, cu simț de răspundere, așa cum se scrie o carte. Criticii o să-ţi spună că ai talent. Eu îți spun că ești un scriitor. N-am notat ce e balast aici, în foile astea, nici ce e găunos. Dacă ai fost în stare să scrii tot ce e aici bun și valoros, ai să fii în stare să găsești și ce e inutil, plat. Ai să știi să scoți ce-i prolix*. Ai să adaugi ce-i lipsește. Ia-ți manuscrisul. Închide-l într-un sertar și scoate-l peste șase luni și mai lucrează câteva luni, poate un an. Mai ai de furcă…
— Un an?! a exclamat fata îngrozită. Ochii i s-au umplut de lacrimi. Liviu Rebreanu s-a sculat în picioare, înalt și puternic ca o statuie. În razele soarelui, părul îi lucea ca o cască de argint. Dar în ochii care au devenit cenușii se adunaseră norii.
— Cum? E prea mult? E prea mult un an? şi vocea răsuna atât de puternic, de parcă se clătinau pereţii și casa: Unsprezece ani am muncit la Ion, și voi? Voi sunteți grăbiți să vă apară poza în vitrină numaidecât. Nu ajunge să ai talent, trebuie modestie, răbdare și muncă. Am crezut că le ai…
„Da! ar fi vrut să răspundă fata. Le-am avut, dar nu mai pot, am trăit destul, îmi ajunge. Am rezistat numai ca să termin cartea. Nu sunt grăbită să apară. Am vrut să știu că este o carte. Și s-o las în mâini bune. Mie îmi ajunge atât. Eu nu mai pot, nu mai pot. O copilărie grea, război, refugiu și tot ce a urmat. O lungă spovedanie, ca să acuz o lume, ca să justific un gest, gestul din urmă. Nu mai am nimic de spus. De obicei eroina moare în ultimele pagini, autorul rămâne. În cartea mea eroina vrea să trăiască. Vrea să lupte, autoarea vrea să moară. Depune armele. E dreptul ei. E hotărâtă. Dar uite, i se mai cere un an. Ca și când ar fi nimica toată un an!”
Niciun cuvânt din toate astea n-a fost rostit. Au fost gândurile fetei. În fața ei se afla un stejar: Liviu Rebreanu! Cum și-ar fi putut închipui el, care câștigase atâtea curse peste obstacole, lașitatea de a abandona lupta chiar la început, la prima carte?
Fata era acum în picioare și lacrimile îi curgeau pe obraz. Ar fi vrut să-și găsească batista, dar cum să găsești o batistă când ai nevoie de ea? Liviu Rebreanu și-a scos din buzunarul de la rever batista albă ca neaua. Batista lui mare. Și a zâmbit. Vocea lui era acum potolită și blândă. Mâna lui ocrotitoare, pe umărul ei.
— Ești un scriitor. Ai vrut să fii un scriitor, nu-i așa? Ai reușit. Dar asta te angajează, să știi. Te angajează pe viață, îți angajează viața, viața întreagă. Așa i-a vorbit Liviu Rebreanu.
Cella Serghi, „Pe firul de păianjen al memoriei”
________________________
*prolix – (despre vorbire, stil) lipsit de concizie, prea încărcat.
A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privirela textul dat.
- Indică sensul din text al secvenței „Mai ai de furcă.” 6 puncte
- Menționează în cât timp a fost scris romanul „Ion”, așa cum reiese din textul dat. 6 puncte
- Precizează un motiv pentru care fata începe să plângă, justificându-ți răspunsul cu o secvență relevantă din textul dat. 6 puncte
- Explică atitudinea manifestată de Liviu Rebreanu față de tânăra Cella Serghi, valorificând textul dat. 6 puncte
- Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, o trăsătură a tinerei scriitoare, aşa cum reiese din textul dat. 6 puncte
B. Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă talentul este sau nu suficient pentru realizarea unei opere valoroase, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din volumul „Pe firul de păianjen al memoriei” de Cella Serghi, cât și la experiența personală sau culturală. 20 de puncte
În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:
– formularea unei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare adouă argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte
– utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (nor-me de exprimare, de ortografie și de punctuație), aşezarea în pagină, lizibilitatea. 6 puncte
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 150 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, rolul notaţiilor autorului în fragmentul de mai jos.
Tabloul I
Sufrageria familiei Cristian. E o încăpere simplă, dar foarte îngrijită. […] Sufrageria are aspectul obişnuit al sufrageriilor modeste, cu masă la mijloc, servantă într-o parte şi bufetul la perete. În plus – fiindcă această încăpere e cea mai locuită din toată casa – se mai află distribuite în conformitate cu mizanscena*, un fotoliu vechi de pluş, o măsuţă fără rudenie cu mobilierul celălalt, pe care se află un aparat de radio şi pe o etajeră, un teanc de cărţi de şcoală. Un balansoar, în prim-plan. Uşi spre vestibul, bucătărie şi dormitor. […] E în mai, spre seară. La ridicarea cortinei, Puiu doarme în fotoliu cu o carte pe genunchi.
CATINCA (servitoarea-edec* a familiei, 60 de ani. Încă vioaie şi vrednică. Intră şi trânteşte uşa cu putere,fără să-l observe pe Puiu.)
PUIU (sare ars. E un băiat de şaptesprezece ani. Crescut parcă numai în sus. Nu are deloc alura sportivă a băieţilor de vârsta lui.)
CATINCA (observându-l): Aaa! Dormeai?… (Îi pare rău că l-a trezit aşa de brusc.)
PUIU: Ei, aș! Unde vezi că dormeam? Învățam. Învățam… cu ochii închiși.
Tudor Muşatescu, „Întâmplări din capitală”
_____________________
*mizanscenă – realizare scenică a unui spectacol prin care se stabilesc locul, decorul, jocul actorilor*
edec – persoană (indispensabilă) care se găseşte de multă vreme undeva
Notă
Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare –1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinți particularităţi ale unui text narativ studiat aparținând lui Mihail Sadoveanu sau lui Marin Preda.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– evidenţierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea textului narativ ales într-o
perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică;
– comentarea a două episoade/secvențe relevante pentru tema textului narativ ales;
– analiza a două elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj, semnificative pentru textul narativ ales (de exemplu: acțiune, conflict, relaţii temporale și spațiale, incipit, final, tehnici narative, instanțele comunicării narative, perspectivă narativă, registre stilistice, limbaj etc.).
Notă
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului, vei primi 18 puncte (câte 6 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct;abilități de analiză și de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; așezarea în pagină,lizibilitatea – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
***********************
Ministerul Educaţiei NaţionaleCentrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Probă scrisă – Limba şi literatura română
Varianta 8
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
Timpul de lucru efectiv este de trei ore.
SUBIECTUL I (50 de puncte)
Citeşte următorul fragment:
Privirea lui albastră s-a oprit asupra ei. Fata se simțea parcă la capătul unei ascensiuni în care a rătăcit, a bâjbâit, în întuneric și frig, în care parcă mai mult a coborât decât a urcat. Totul i-a fost potrivnic. Negură, burniță, furtună și ploaie. Deodată un petic de cer senin: privirea lui Liviu Rebreanu.
În această lumină albăstrie, părul lui părea de argint. Vocea lui caldă și gravă:
— Da, e o carte! Ai scris cu sinceritate, ai scris cu răbdare, cu simț de răspundere, așa cum se scrie o carte. Criticii o să-ţi spună că ai talent. Eu îți spun că ești un scriitor. N-am notat ce e balast aici, în foile astea, nici ce e găunos. Dacă ai fost în stare să scrii tot ce e aici bun și valoros, ai să fii în stare să găsești și ce e inutil, plat. Ai să știi să scoți ce-i prolix*. Ai să adaugi ce-i lipsește. Ia-ți manuscrisul. Închide-l într-un sertar și scoate-l peste șase luni și mai lucrează câteva luni, poate un an. Mai ai de furcă…
— Un an?! a exclamat fata îngrozită. Ochii i s-au umplut de lacrimi. Liviu Rebreanu s-a sculat în picioare, înalt și puternic ca o statuie. În razele soarelui, părul îi lucea ca o cască de argint. Dar în ochii care au devenit cenușii se adunaseră norii.
— Cum? E prea mult? E prea mult un an? şi vocea răsuna atât de puternic, de parcă se clătinau pereţii și casa: Unsprezece ani am muncit la Ion, și voi? Voi sunteți grăbiți să vă apară poza în vitrină numaidecât. Nu ajunge să ai talent, trebuie modestie, răbdare și muncă. Am crezut că le ai…
„Da! ar fi vrut să răspundă fata. Le-am avut, dar nu mai pot, am trăit destul, îmi ajunge. Am rezistat numai ca să termin cartea. Nu sunt grăbită să apară. Am vrut să știu că este o carte. Și s-o las în mâini bune. Mie îmi ajunge atât. Eu nu mai pot, nu mai pot. O copilărie grea, război, refugiu și tot ce a urmat. O lungă spovedanie, ca să acuz o lume, ca să justific un gest, gestul din urmă. Nu mai am nimic de spus. De obicei eroina moare în ultimele pagini, autorul rămâne. În cartea mea eroina vrea să trăiască. Vrea să lupte, autoarea vrea să moară. Depune armele. E dreptul ei. E hotărâtă. Dar uite, i se mai cere un an. Ca și când ar fi nimica toată un an!”
Niciun cuvânt din toate astea n-a fost rostit. Au fost gândurile fetei. În fața ei se afla un stejar: Liviu Rebreanu! Cum și-ar fi putut închipui el, care câștigase atâtea curse peste obstacole, lașitatea de a abandona lupta chiar la început, la prima carte?
Fata era acum în picioare și lacrimile îi curgeau pe obraz. Ar fi vrut să-și găsească batista, dar cum să găsești o batistă când ai nevoie de ea? Liviu Rebreanu și-a scos din buzunarul de la rever batista albă ca neaua. Batista lui mare. Și a zâmbit. Vocea lui era acum potolită și blândă. Mâna lui ocrotitoare, pe umărul ei.
— Ești un scriitor. Ai vrut să fii un scriitor, nu-i așa? Ai reușit. Dar asta te angajează, să știi. Te angajează pe viață, îți angajează viața, viața întreagă. Așa i-a vorbit Liviu Rebreanu.
Cella Serghi, „Pe firul de păianjen al memoriei”
________________________
*prolix – (despre vorbire, stil) lipsit de concizie, prea încărcat.
- Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privirela textul dat.
- Indică sensul din text al secvenței „Mai ai de furcă.” 6 puncte
- Menționează în cât timp a fost scris romanul „Ion”, așa cum reiese din textul dat. 6 puncte
- Precizează un motiv pentru care fata începe să plângă, justificându-ți răspunsul cu o secvență relevantă din textul dat. 6 puncte
- Explică atitudinea manifestată de Liviu Rebreanu față de tânăra Cella Serghi, valorificând textul dat. 6 puncte
- Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, o trăsătură a tinerei scriitoare, aşa cum reiese din textul dat. 6 puncte
B.
Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă talentul este sau nu suficient pentru realizarea unei opere valoroase, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din volumul „Pe firul de păianjen al memoriei” de Cella Serghi, cât și la experiența personală sau culturală. 20 de puncte
În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:
– formularea unei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare adouă argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte
– utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (nor-me de exprimare, de ortografie și de punctuație), aşezarea în pagină, lizibilitatea. 6 puncte
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 150 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, rolul notaţiilor autorului în fragmentul de mai jos.
Tabloul I
Sufrageria familiei Cristian. E o încăpere simplă, dar foarte îngrijită. […] Sufrageria are aspectul obişnuit al sufrageriilor modeste, cu masă la mijloc, servantă într-o parte şi bufetul la perete. În plus – fiindcă această încăpere e cea mai locuită din toată casa – se mai află distribuite în conformitate cu mizanscena*, un fotoliu vechi de pluş, o măsuţă fără rudenie cu mobilierul celălalt, pe care se află un aparat de radio şi pe o etajeră, un teanc de cărţi de şcoală. Un balansoar, în prim-plan. Uşi spre vestibul, bucătărie şi dormitor. […] E în mai, spre seară. La ridicarea cortinei, Puiu doarme în fotoliu cu o carte pe genunchi.
CATINCA (servitoarea-edec* a familiei, 60 de ani. Încă vioaie şi vrednică. Intră şi trânteşte uşa cu putere, fără să-l observe pe Puiu.)
PUIU (sare ars. E un băiat de şaptesprezece ani. Crescut parcă numai în sus. Nu are deloc alura sportivă a băieţilor de vârsta lui.)
CATINCA (observându-l): Aaa! Dormeai?… (Îi pare rău că l-a trezit aşa de brusc.)
PUIU: Ei, aș! Unde vezi că dormeam? Învățam. Învățam… cu ochii închiși.
Tudor Muşatescu, „Întâmplări din capitală”
______________________
*mizanscenă – realizare scenică a unui spectacol prin care se stabilesc locul, decorul, jocul actorilor*
edec – persoană (indispensabilă) care se găseşte de multă vreme undeva
Notă
Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentruredactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare –1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinți particularități de construcție a unui personaj într-un text narativ studiat, aparținând lui Marin Preda.
–prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales din textul narativ studiat;
–evidenţierea unei trăsături a personajului ales, prin două episoade/secvenţe comentate;
–analiza a două elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj, semnificative pentru construcțiapersonajului din textul narativ studiat (de exemplu: acțiune, conflict, modalităţi de caracterizare, incipit,final, tehnici narative, perspectivă narativă, registre stilistice, limbaj etc.).
Notă
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului, vei primi 18 puncte (câte 6 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct;abilități de analiză și de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; așezarea în pagină,lizibilitatea – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Putin cam greu subiectul de anul acesta. Imi amintesc ca in anii trecuti, cand era si fiul meu la olimpiada, se dadeau subiecte mai usoare
Nepoțica mea a trecut în clasa a VI-a și a rezolvat fără dificultate Subiectul I A și Subiectul al II-lea de la bacalaureat 2019! Poate fiul dv. a și învățat și atunci nu ți se pare greu!
Asemanator cu ce am avut de rezolvat la bacalaureat in 2014, exceptand subiectul III.
Daca inveti, poti lua o nota foarte buna!
Dacă te pregătești și dacă citești cele 22 de opere „împrăștiate” pe cei 4 ani de liceu… Bacalaureatul este un simulacru de examen.
Doamna profesoara, va rog din tot sufletul sa ma ajutati si pe mine sa inteleg ceva. Cuvintele care apar pe dex online (cele care apar in dicționarul SINONIME) exista? Sa va dau un exemplu concret. Cuvântul BALAMUŢIE apare in dex, dar doar la sinonime, nu și in dex 98 sau alte dicționare, deci in concluzie acesta se poate folosi in viața de zi cu zi?
Singurul dicționar care normează limba română corectă este DICȚIONARUL EXPLICATIV AL LIMBII ROMÂNE. DEX-on line este un site de amatori. Cuvântul BALAMUȚIE îmi este cu totul necunoscut. Presupun că este un regionalism sau un arhaism. L-am găsit în DOOM, la care se notează „înv”, adică arhaism. În DOOM nu există explicații ale cuvintelor. În DEX-ul Academiei acest termen NU există. Cine ar folosi în loc de „bec” – „opaiț”. Nici măcar nu este regionalism, care să fie folosit în zilele noastre în anumite zone ale țării. Unde l-ai găsit?!
De ce să spui „balamuție”, cuvânt al cărui sens nu-l știe nimeni, și să nu spui „denigrare”, „bârfă” etc….
Cu parere de rau, am impresia ca testele (nu doar bacul) devin din ce in ce mai usoare iar elevii si studentii din ce in ce mai slabi, tocmai din cauza nivelulul standard foarte scazut de la an la an ..
Programa de limbă și literatură română pentru bacalaureat este de-a dreptul jignitoare pentru niște tineri de 19 ani, care au studiat această disciplină 12 ani! Examenele sunt numite fraudulos așa, subiectele sunt infantile, poți să iei nota 7 fără să deschizi nicio carte, doar dacă ești cât de cât inteligent și ai creierul conectat la orele de la școală. Iar așa-zisele „competențe” sunt hilare, cel puțin la română. Le cade un text de 2-3 fraze, îi pune să citească textul cu glas tare, apoi îi întreabă despre ce e vorba în text.
Candidatul se numește „utilizator”, se dau calificative, nu note și nu se poate pica:
utilizator mediu
utilizator avansat
utilizator experimentat
Orice ar spune candidatul, poate să înjure profesorul sau orice altceva, ia calificativul „utilizator mediu”.
O BĂTAIE DE JOC pentru tineri, cred eu, care trebuie să fie proști și inculți.
Sarut-mana! Va rog sa ma lamuriti daca exista varianta cand se scrie V-OM. Eu stiu ca se scrie legat Vom este un verb auxiliar care provine din “a vrea”, asa am vazut in DOOM.
„Vom” este forma specifică pentru modul indicativ, timpul viitor, pers.I, pl., provenit din verbul auxiliar „a vrea”: vom pleca, vom citi etc. Forma v-om nu există în limba română literară.
În febra pregătirilor pentru bacalaureat 2020, corespondenta Nicoleta Lisevici a decis să ajute elevii din clasa a XII-a. Tânăra, împreună cu profesoara de limbă și literatură română Aliona Abuzan, de la liceul „Mihai Eminescu” din Leova, a pregătit o listă de lectură care îți va fi utilă la examen.
„BAC-ul bate la ușă, iar în cazul în care nu ai câteva romane citite, îți recomand să tragi cu ochiul peste următoarea listă de cărți”, vă îndeamnă profesoara.
# „Maitreyi” de Mircea Eliade
O minunată poveste de dragoste. Citind-o, nu doar că vei avea o plăcere deosebită, dar îți vei îmbogăți arsenalul de lectură pentru examen, căci acest roman valorifică multe motive, precum cel al dragostei neîmplinite, al relației dintre părinte și copil, al călătoriei și altele.
# „Adam și Eva” de Liviu Rebreanu
„Dacă dragoste nu e, nimic nu e” – expresie ce descrie simplu opera. Romanul cu siguranță te poate ajuta la teme precum culturi, călătorii, reîncarnare, suflete pereche și, evident, dragoste.
Mircea Eliade nu este autor canonic, așadar nu este obligatoriu. „Maitreyi” se înscrie în „romanul experienței” sau „roman subiectiv” sau „roman de analiză psihologică”. Romanul care se înscrie în această categorie este „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu, autor canonic.
Enunțul „Dacă dragoste nu e, nimic nu e” nu are nicio legătură cu Liviu Rebreanu, ci încheie romanul „Cel mai iubit dintre pământeni” de Marin Preda. Referirile scrise de dv. mi se par infantile, la nivel de clasa a VI-VII-a! Nu au nicio relevanță literară, intelectuală, nici măcar corectă.
Cum este corect sa spunem despre o doamna care a studiat psihologia? Ca este psiholog, psihologa sau psiholoaga? In DEX am vazut ca forma la feminin este psihologa. Dar parca in vorbirea orala suna rau si nu am auzit pe nimeni sa zica “ea e o psihologa”, in schimb “ea e o psiholoaga” aud mereu? Asta e o întrebare. A doua intrebare este: de ce e corect cand e vorba despre o persoana de sex feminin sa i se adreseze la masculin? De exemplu, doamna doctor, dansa este profesor, dna psiholog, redactor etc? Ah! Si încă o întrebare mai am, o a treia la care îmi doresc mult sa îmi răspundeți, după “etc/etcetera” se pune virgula înainte? Dar dupa se pune punct mereu? Si sa va dau un exemplu, cazul unde am scris eu mai sus, cum e corect?
doamna doctor, dansa este profesor, dna psiholog, redactor etc?
sau
doamna doctor, dansa este profesor, dna psiholog, redactor etc.?
sau
doamna doctor, dansa este profesor, dna psiholog, redactor, etc?
sau
doamna doctor, dansa este profesor, dna psiholog, redactor, etc.?
Va rog sa-mi scrieti varianta corecta! Și va mulțumesc din tot sufletul!!!!
DOAMNA NARCISA FORĂSCU, prof.dr. la Facultatea de Litere (Universitatea București), susține că – în adresare directă – se folosește formularea „Doamnă doctor, ați avut dreptate” sau „Doamna doctor Ionescu lipsește astăzi”. Dacă vorbești despre o persoană cu această profesie, poți spune „Doctorița mea mi-a recomandat aspirină” (în niciun caz „doctoră”).
Despre cuvintele „Profesor-profesoară”, afirmă: „Profesor, cu forma corespunzătoare profesoară se folosește des și în adresarea curentă, dar întotdeauna precedată de apelativul Domnule sau Doamnă. (Adică nu te poți adresa cu profesore/ profesorule/ profesoaro!- n.n.). Când ne referim însă la titlul științific, se utilizează numai masculinul: Ea este profesor emerit.”
Dar nu se poate spune: „Au venit astăzi două doamne profesori” sau „Avem o nouă diriginte.”
În concluzie, consider că atâta timp cât în Dicționarele Academiei Române apar formele feminine ale termenilor care denumesc profesii, să le folosim. Dar, pe de altă parte, nu forțăm utilizarea formei feminine după ureche. De pildă, în DOOM-2, la termenul „procuror” nu este notată și varianta feminină „procuroare”, așadar nu folosim această formă, ci spunem doar „doamna procuror”.
*Despre forma „psihologă”, DOOM notează în dreptul termenului „(rar)”, adică această formă nu este recomandabilă, ci „doamna psiholog”, la fel ca „doamna procuror”, de exemplu.
Cu parere de rau, dar Mircea spune prostii cu gramada! Recomanda testul, desi n-a citit nimic despre acesta!
Intrebati-l cine l-a facut si cum? Nu stie! De unde?!
Vorbeste despre cit de bune sint vaccinurile desi n-a citit nici despre acestea! Vorbeste despre covid si iarasi n-a citi nimic! Il aud…. groznic! Nestiinta combínata cu fala, nu este o combinatie buna!
La romani exista traditia sa nu citesti nimic, dar sa-ti inchipui ca esti cel mai tare din parcare si sa-ti permiti sa emiti pareri bazate pe nimic!
Ca popor sintem intr-o stare jalnica si nu este o surpriza!
daca pina si el face asta e jale mare! Nu ma asteptam! Stie f putin si intelege la modul precar ce se intimpla, mai mult din presimtiri, nu din stiinta!
Mindria il impiedica sa accepte ca stie putin si ca are de invatat de la altii!!!
Va avea surprize mari si vor fi neplacute, total! Vaccinul RNA este cu nanocipuri, ca vrea sa creada sau nu!
Puteati sa va vedeti nepotul fara probleme! Daca citea, afla!
Sunteți medic infecționist? Toate vaccinurile pe care le-am făcut copiilor și nepoților mei au fost sub supraveghere medicală. Nu știu ce studii aveți sau ce ați citit, dar constat că jigniți și spuneți totul cu „DIXIT”! Nici eu nu am încredere în dv. și cred că vi se aplică fără dubiu „neștiința combinată cu fala” și „nu este o combinație bună!”. Veți fi singurul om de pe Planetă fără „nanocipuri”! Supraviețuiți încântat de propria „(ne)știință”!