Episodul 3: PROBA SCRISĂ: SUBIECTUL al III-lea
Singura legătură cu bacalaureatul la limba şi literatura română este proba scrisă, la care primele două subiecte sunt mult prea simple pentru un tânăr de 19 ani, chiar dacă este campion la biliard sau la popice (am comentat primele două subiecte în episodul 2, intitulat „Lehamite”).
Primele subiecte din programa de bacalaureat sunt originile şi evoluţia limbii române, umanismul (cronicarii) şi iluminismul (Şcoala Ardeleană), dar acestea nu s-au dat niciodată şi nici nu cred că a aflat cineva că sunt în programă (nici elevii, nici cei de la SNEE), aşa că să ne concentrăm asupra subiectelor posibile.
Autorii canonici, adică obligatorii, sunt 16: Mihai Eminescu, Ion Creangă, I.L.Caragiale, Titu Maiorescu, Ioan Slavici, George Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, George Călinescu, Eugen Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu.
IMPORTANT! Eseul de la subiectul al III-lea are limită de spaţiu: 2-3 pagini şi este evaluat cu 3 puncte!
În lista cuprinzând operele şi scriitorii care trebuie cunoscuţi pentru subiectul al III-lea de la scris, voi evidenţia cu o steluţă autorii canonici (*).

1. Revista „Dacia literară” (eventual şi o poezie de Vasile Alecsandri sau nuvela „Alexandru Lăpuşneanul” de Costache Negruzzi pentru a susţine direcţiile romantismului, trasate de Mihail Kogălniceanu)
2. *Titu Maiorescu („Junimea” şi „Convorbiri literare”)
3. Basmul cult – *Ion Creangă („Povestea lui Harap-Alb” + caracterizarea unui personaj la alegere)
4. Romantismul – *Mihai Eminescu (o poezie la alegere)
5. Realismul
- *I.L.Caragiale („O scrisoare pierdută” – comedie + caracterizarea unui personaj la alegere)
- *Ioan Slavici („Moara cu noroc” – nuvelă + caracterizarea unui personaj la alegere)
6. Prelungiri ale romantismului şi clasicismului – O.Goga sau G.Coşbuc (o singură poezie la alegere)
7. Simbolismul – *George Bacovia (o poezie, preferabil „Plumb”)
8. *Eugen Lovinescu – modernismul românesc
9. Romanul realist-obiectiv – *L.Rebreanu („Ion” + caracterizarea unui personaj la alegere)
10. Romanul psihologic/ subiectiv – *Camil Petrescu („Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” sau „Patul lui Procust” + caracterizarea unui personaj la alegere)
11. Romanul realist-balzacian – *George Călinescu („Enigma Otiliei” + caracterizarea unui personaj la alegere)
12. Romanul tradiţional – *Mihail Sadoveanu („Baltagul” + caracterizarea unui personaj la alegere)
13 – 15. Modernismul:
- *Tudor Arghezi (o poezie la alegere)
- *Lucian Blaga (o poezie la alegere)
- *Ion Barbu (o poezie la alegere)
16. Tradiţionalismul – Vasile Voiculescu sau Ion Pillat (o singură poezie la alegere)
17. Romanul postbelic – *Marin Preda („Moromeţii” sau „Cel mai iubit dintre pământeni” + caracterizarea unui personaj la alegere)
18. Neomodernismul – *Nichita Stănescu (o poezie la alegere)
19 Postmodernismul – Mircea Cărtărescu (o poezie la alegere)
20. Drama postbelică – *Marin Sorescu („Iona” + caracterizarea personajului)

Dintre toate aceste opere, „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale, „Baltagul” de Mihail Sadoveanu şi „Moromeţii” se studiază şi în clasa a VIII-a şi sunt în programa finalizării gimnaziului, indiferent că examenul se numeşte testare, capacitate sau altă scornire ministerială.

Aşadar, sunt, în fond 17 subiecte de liceu pentru proba scrisă, studiate în patru ani!!!
Domnului Pieleanu i se pare atât de greu şi atât de încărcată programa pentru cei patru ani de liceu, probabil şi pentru că spunea aseară, despre nu mai ştiu ce, „cel mai celebru”. Nu i se pare grav pentru că, deşi este agramat, vine să-şi expună părerile la tv şi vrea să le şi impună! Ştiţi proverbul cu fudulul :) ! Eu nu înţeleg de ce îl mai cheamă pe la emisiunile televizate, că spune numai şi numai aberaţii şi inepţii! A, ştiu: pentru că vine!
Sunt surprinsă în mod neplăcut de opiniile doamnei Corina Drăgotescu (RTV), pentru că mi se părea o persoană cultivată, dar aseară pleda şi domnia sa pentru incultură!
Anul trecut, la sesiunea specială nu a picat nimeni şi de aceea, anul acesta, s-au bulucit, pe lângă cei aproape 200 de olimpici la discipline şcolare, tot felul de câştigători ai unor etape nesemnificative în diverse sporturi, însumând peste 800 de candidaţi!
Se întreba doamna Drăgotescu de ce ar trebui să ştie un „olimpic” la biliard că există în ţara asta un poet de nivel mondial: Nichita Stănescu. La ce să-i folosească? Oricum, nu le-a cerut nimeni să ştie ceva despre opera lui, ci, în poezia dată ca suport, să identifice o figură de stil, să explice o cratimă, să alcătuiască o locuţiune cu termenul „glas” (a da glas), să găsească pronume de persoana I sau două trăsături ale genului liric (care se învaţă în clasa a V-a).
De ce un tip care e bun la biliard sau la scrimă sau la fotbal trebuie să fie incult şi să râdă lumea de el când dă un interviu?!? El nu este, în primul rând, OM? Poate va purta şi el o conversaţie cu un alt om, poate va avea copii şi-l vor dispreţui pentru lipsa lui totală de cultură! Poate va avea un accident şi nu va mai putea practica sportul respectiv şi va trebui să-şi găsească un serviciu, aşadar să meargă la un interviu! Poate că, totuşi, şi actualii olimpici sunt OAMENI!
P.S.pentru doamna Drăgotescu: Acum câţiva ani, când subiectul eseului a fost neomodernismul şi Nichita Stănescu, mulţi candidaţi îi dădeau zor cu „poeta” Nichita!!! În zilele noastre care ar mai fi situaţia?!?

TOATE ACESTE SUBIECTE SUNT BINE STRUCTURATE ŞI CLAR COMENTATE ÎN CĂRŢILE DE LA EDITURA BADEA, AUTOR PROF. MARIANA BADEA:
- „LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ – BAC – Învăţare rapidă”
- „LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ – BACALAUREAT SCRIS ŞI ORAL”

(VA URMA)