Menirea profesorului este aceea de a lămuri noţiunile pe care le expune, astfel încât elevii/ auditoriul să beneficieze de cunoştinţele sale. De aceea, cred că trebuie să elucidăm dificultăţile lingvistice pe care profesorul Mihai Răzvan Ungureanu le-a lansat în emisiunea de la Antena 3.

I. Cuvintele limbii române au sensuri multiple.  Considerat izolat, cuvântul poate avea mai multe sensuri  şi  doar într-un anumit context acesta capătă o singură semnificaţie.

Sensurile cuvântului:

a) Sensul propriu:

*Sensul propriu de bază exprimă înţelesul obişnuit.  Ex.:  “salutar” = folositor sănătăţii, vieţii etc.; salvator (o împrejurare  salutară/ o soluţie salutară);

Sensul propriu secundar decurge dintr-o asemănare şi depinde strict de context. Ex.: ” salutar” = potrivit pentru o anumită situaţie, binevenit, folositor, util (o idee salutară);

b) Sensul figurat are o semnificaţie aparte, neobişnuită, care poate genera o imagine artistică. Ex.: “salutar” = binecuvântat (o ploaie salutară, o măsură salutară).

Notă: În emisiune, domnul Gâdea s-a referit la destituirea unor şefi din Ministerul de Interne, ca urmare a crimelor de la salonul de coafură: “[…] acea decapitare a unor oficiali din Ministerul de Interne, pe nişte date concrete,  este salutară”.

II. Forma substantivului propriu Iaşi la cazul genitiv este Iaşiului (greşeala ar fi fost să-l scrii fără i-ul final, adică Iaşului).

În postarea viitoare mă voi referi la  folosirea corectă a prepoziţiilor DIN şi DINTRE.