Christian a transmis un „mesaj-bombă” despre ceea ce s-ar putea întâmpla la examenul de bacalaureat şi, chiar dacă aceste informaţii sunt eronate sau contrafăcute, vi le comunic şi vouă sub forma unui articol, având în vedere faptul că nu toţi citesc mesajele primite.
Christian ne împărtăşeşte „zvonurile” ale căror surse „doresc să-şi păstreze anonimatul” :) :) cum ar spune prompteristele:

*****
„Se zvoneşte că EXAMENUL DE BACALAUREAT din 2013 va suferi câteva MICI modificări :) .
*Se aude că doamna ministru Ecaterina Andronescu a decis să se renunţe la INEPŢIA FUNERIANĂ privind PROBELE ORALE (numite ironic „competenţe”) şi să reintroducă nota în locul aberantelor calificative.
Reamintesc argumentele pentru care fostul guvernant şi actual consilier cotrocenist, „calculatoristul” vitezei cu care a plecat pumnul băsescian către copil, poate fi socotit o exceţie de la normalitatea mintală.
CELE TREI CALIFICATIVE cu care poate fi evaluat „UTILIZATORUL” textului de pe bilet, alias candidatul, sunt:
1) MEDIU (dacă silabiseşte respectivul text sau dacă nu);
2) AVANSAT (dacă descifrează greoi textul de pe bilet)
3) EXPERIMENTAT (dacă reuşeşte să citească şi să-şi dea cu părerea despre textul respectiv)
*Se spune că probele orale nu vor mai fi susţinute în faţa profesorului de la clasă, care-i ştie pe elevi de 4 ani, cunoscându-le capacităţile intelectuale, caracteriale, (comporta)mentale etc., ci se va alcătui o COMISIE din afara liceului respectiv!
*Se pare că la PROBA SCRISĂ, în locul textului argumentativ de la subiectul al doilea, se va formula cerinţa realizării unui eseu despre teme literare în operele studiate.

*I-aş sugera doamnei ministru Ecaterina Andronescu ca absolvenţii care nu vor să se înscrie pentru examenul naţional de bacalaureat să susţină doar un examen de absolvire a studiilor preuniversitare, adică să nu se mai numească tot „bacalaureat”, fie şi profesional.

NU AM CERTITUDINEA ŞI NICI SPERANŢA CĂ ACESTE MĂSURI SE VOR ÎNDEPLINI, FIIND POSIBILE NIŞTE „ALTE SURPRIZE”, ASTFEL ÎNCÂT NĂUCEALA SĂ FIE DESĂVÂRŞITĂ.
Voi ce părere aveţi?!
***********

Dacă textul argumentativ s-ar înlocui cu un eseu în care să se releve o temă literară, atunci candidaţii trebuie să-şi amintească operele care ilustrează tema respectivă. Nu-mi dau seama dacă o astfel de cerinţă (item) presupune două sau mai multe opere în care să se regăsească tema respectivă.
De aceea, vă reamintesc faptul că, în clasa a IX-a programa de literatură structurează materia după teme literare, studiindu-se două-trei opere cu aceeaşi temă.
De pildă, tema „IUBIREA” se reflectă în mai multe opere literare, incluse în cele 12-14 manuale alternative de limbă şi literatură română, câte sunt la clasa a IX-a.
În tema iubirii se înscriu următoarele creaţii literare:
Poezii:
* „Rugăciune” de Octavian Goga
* „Iertare” de Alexandru Macedonski
* „Zburătorul” de Ion Heliade Rădulescu
* „Călin (file din poveste)” de Mihai Eminescu
* „Sara pe deal” de Mihai Eminescu
* „Dorinţa” de Mihai Eminescu
* „Luceafărul” de Mihai Eminescu
Romane:
* „Mara” de Ioan Slavici
* „Maitreyi” de Mircea Eliade
* „Creanga de aur” de Mihail Sadoveanu
* „Cartea nunţii” de George Călinescu
Comedii:
* „O noapte furtunoasă” de Ion Luca Caragiale

Temele studiate în clasa a IX-a se referă la cele mai diferite aspecte sociale:
♣Joc şi joacă. Adolescenţa
♣Şcoala
♣Familia
♣Iubirea
♣Scene din viaţa de ieri şi de azi
♣Aventură şi călătorie
♣Lumi fantastice
♣Confruntări etice şi civice
♣Personalităţi, exemple, modele
În cartea mea, „Limba şi literatura română pentru clasa a IX-a”, găsiţi toate aceste teme şi îndrumări, precum şi noţiunile teoretice aferente, în conformitate cu programa şcolară şi cu aceea de bacalaureat.
Dar, nu ştiu de ce, am serioase dubii că vreo autoritate guvernamentală mai poate aşeza în armonie studiul de la clasă cu subiectele de la examenul de bac.