* Mulţi profesori exagerează, cerând noţiuni care depăşesc puterea de înţelegere a copiilor; alţii îi obligă să citească opere nepotrivite vârstei lor, ba, mai mult, să facă şi rezumatele lor. (Exemplul pe care l-au dat mai multe mămici pe acest blog este cât se poate de edificator: elevilor de clasa a VII-a li se pretinde să citească şi să facă rezumate la povestiri din volumul „Decameronul” de Boccaccio, iar nota va fi trecută în catalog la rubrica „Limba şi literatura română”).
*Subiectele de la examenele naţionale cuprind aproximativ 40% din programa şcolară obligatorie după care se predă la clasă, restul de 60% fiind cerinţe bezmetice şi cu evaluare subiectivă din partea corectorilor.
* Involuţia elevilor este un fenomen real şi incontestabil, stârnind nedumerirea tuturor: cum ajung elevii buni şi foarte buni în şcoala generală să „pice” bacalaureatul?.
*Concursul de clişee „culese” din mass-media a avut mare succes pe acest blog, mesajele au ilustrat numeroase stereotipii şi erori de exprimare, fiind destul de difcilă alegerea câştigătorului.
*Pronunţia defectuoasă a angajaţilor din televiziuni, care sar peste vocale sau le deformează (e pronunţat ca ă), deşi limba română este o limbă vocalică. De asemenea, accentul pe cuvinte „dezlănţuie” o muzicalitate falsă a frazei, deturnând sensul comunicării.
*Facultatea pentru pregătirea reporterilor şi a realizatorilor tv, Intact Media Academy, nu are niciun profesor care să predea limba română, să atragă atenţia asupra greşelilor de exprimare făcute chiar şi de actualii angajaţi ai posturilor tv. din Trustul Intact. Candidaţii să se prezinte la înscriere cu un DEX şi un DOOM sub braţ şi aceasta ar trebui să fie condiţia esenţială pentru admitere.
*Examenul naţional de testare pentru clasa a VIII-a nu respectă programa şcolară în totalitate. Subiectele sunt greoaie, cu texte nonliterare folosite ca suport pentru cerinţe inepte şi confuze. La clasă, elevii studiază specii literare, adică texte literare, nu nonliterare, se chinuie cu noţiuni multe şi dificile de gramatică, fac tot felul de compuneri imaginative, dau teste pretenţioase, adesea depăşind nivelul intelectual al copilului şi se stresează pentru note pe care, de cele mai multe ori, nu le înţeleg.
*Şi pentru că suntem aproape de confirmarea unor noi parlamentari, îl citez pe domnul Cristian Ţopescu: „Cine priveşte de la oarecare distanţă scena politică românească, observă desfăşurarea mai multor războaie: cu profesorii, cu medicii, cu mamele şi bebeluşii şi cu pensionarii. Acum suntem în plin război cu limba română. […] Aleşii parlamentari să jure şi pe DEX.
P.S. Deşi n-am omis, vreau să accentuez infatuarea mea pentru faptul că pe blogul acesta intră persoane de mare valoare intelectuală, culturală şi lingvistică, de unde se desprinde concluzia optimistă că există încă elita cetăţenilor români. Şi se exprimă aici!

P.S. ATENŢIE!
MODIFICĂRI LA EXAMENUL DE BACALAUREAT 2013!
În curând voi aborda problemele bacalaureatului 2013, cu modificările şi modelele de subiecte elaborate de Minister.