LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ – proba scrisă

Ministerul Educaţiei a elaborat, de curând, două MODELE DE SUBIECTE pentru examenul de bacalaureat 2013 (proba scrisă), destinate celor două profiluri:
1) Filiera teoretică – Profil real; Filiera tehnologică; Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic).
2) Filiera teoretică – Profil umanist, Filiera vocaţională – Profil pedagogic.
La primele două subiecte formulate în modelele Ministerului Educaţiei, nu există diferenţe importante între profilurile respective:
I. Primul subiect are aceleaşi cerinţe, pentru ambele profiluri, pe baza unui text liric în versuri.
II. Subiectul al doilea constă în realizarea unui text argumentativ, noutatea faţă de anii trecuţi fiind aceea că nu se mai exemplifică tema printr-un citat, ci se vrea formularea unui punct de vedere propriu despre o temă precizată în cerinţă.
III. NOU!!! Mă voi referi detaliat la subiectul al III-lea, ESEUL, care, într-adevăr, aduce noutăţi inedite pentru sesiunea de bacalaureat 2013:
Se cere redactarea unui eseu de două-trei pagini, în care să se prezinte RELAŢIA DINTRE DOUĂ PERSONAJE dintr-un roman al experienţei (pentru profilul umanist) şi dintr-un roman interbelic (pentru profilul real). Altfel spus, candidatul trebuie să se refere la un CUPLU DE PERSONAJE dintr-un text epic (poate fi şi dramatic) indicat în cerinţă.
În toate manualele de limba şi literatura română există astfel de teme la fiecare operă epică sau dramatică, dar nu prea se fac la şcoală din două motive: mai întâi, pentru că nu s-a dat un astfel de subiect la examene şi atunci a fost ignorat de toată lumea, iar în al doilea rând, pentru că este un eseu greu de realizat, având o structură cu totul aparte şi reguli de redactare specifice.
La simularea pentru examenul de bacalaureat în Bucureşti, s-a respectat structura modelelor emise de Ministerul Educaţiei, astfel că la subiectul al III-lea au fost următoarele cerinţe:
- pentru profilul real, eseul cuprindea „tema şi viziunea despre lume reflectate într-un basm cult studiat”;
- pentru profilul umanist, eseul se referea la prezentarea „relaţiei dintre două personaje dintr-o nuvelă studiată.

ATENŢIE!
O altă variantă de subiect-surpriză ar putea fi eseul în care să se realizeze o PARALELĂ LITERARĂ între: două creaţii lirice/ epice/ dramatice, două curente literare, două teme literare etc. De altfel, această cerinţă a figurat în urmă cu vreo trei ani între subiectele emise de Ministerul Educaţiei.
_____________________________________________________________
Pentru pregătirea acestor eseuri dificile, care „costă” trei puncte în evaluarea tezei, vă recomand cartea mea intitulată:
„PARALELE LITERARE. CUPLURI DE PERSONAJE. SINTEZE”.
Cuprinsul cărţii poate fi vizualizat pe site-ul Editurii Badea, pe care puteţi intra direct de pe acest blog, accesând adresa din partea de sus a ecranului (www.editurabadea.ro). Credeţi-mă, este o carte foarte necesară şi lămuritoare privind aceste subiecte nou-venite în cadrul examenului de bacalaureat 2013.

P.S. La cererea celor interesaţi, voi reveni cu detalii despre fiecare subiect în parte şi voi posta şi îndrumări privind corectitudinea răspunsurilor.
____________________________________________________________________________________

IMPORTANT!
Am primit mesaj de la doamna Petronela-Vali Slavu, autoarea eseului „De vorbă cu Domnu’ Trandafir”, despre care am scris articolul „Învăţământul ar fi performant, dar ne încurcă elevii” şi care a stârnit admiraţia tuturor. Vă scriu mai jos linkul unde găsiţi articolul original.

http://www.poezie.ro/index.php/personals/14019190/De_vorbă_cu_Domnu’_Trandafir